Adviezen omtrent sporten en zwangerschap

Wat is belangrijk:

  • Houdt de trainingsintensiteit laag tot middelhoog.
  • Je mag het gevoel hebben dat het intensief is maar het mag jezelf niet uitputten.
  • Luister naar de signalen van je lichaam.
  • Neem voor en eventueel na het sporten een snack.
  • Drink voldoende water tijdens de training, zorg ervoor dat je niet oververhit raakt.
  • Draag een goede ondersteunende (sport) beha en zonodig twee beha’s over elkaar.
  • Draag eventueel een buikband voor extra versteviging van je baarmoeder en je banden en om je onderrug te ontlasten.
  • Houd er rekening mee dat je balans nu anders is.
  • Belast het lichaam zoveel mogelijk symmetrisch tijdens de training.

Waar moet je op letten:

  • Vermijd contactsporten (hockey/volleybal/ basketbal/ tennis), sporten waarbij de kans op vallen groot (skiën/schaatsen), vechtsporten, paardrijden, duiken, sprinten, sporten op grote hoogte.
  • High-impact bewegingen (springen, joggen) kunnen door toename van het lichaamsgewicht tot klachten leiden.
  • Maak geen snelle en onverwachte bewegingen. Door een toename van het hormoon relaxine worden de gewrichtsbanden, gewrichtskapsels en spierpezen soepeler. Dit vergroot de kans op blessures tijdens de zwangerschap.
  • Zet je adem niet vast en voorkom persbewegingen bij het kracht zetten tijdens de training.
  • Vermijd maximale krachtinspanningen.
  • Vermijd oefeningen waarbij je lang op je rug ligt.
  • Maak geen twistende bewegingen of rotaties.
  • Vermijd langdurig steunen op de handen ivm carpaal tunnelsyndroom (zenuwbekenlling pols)
  • Vermijd het te ver doorstrekken van de gewrichten, voer alle bewegingen rustig uit en blijf op je houding letten.

Wanneer moet je (tijdelijk) stoppen met sporten:

  • Duizeligheid
  • Hoofdpijn die plotseling komt opzetten
  • Misselijkheid en/of braken
  • Terugkerende harde buiken
  • Vaginaal bloedverlies
  • Hoge bloeddruk

Wanneer mag je mogelijk niet sporten:

Vrouwen met onderstaande  klachten dienen eerst te overleggen met verloskundige/ gynaecoloog voordat ze starten met sporten.

  • Hartziekten of hartproblemen zoals hartkloppingen
  • Meervoudige zwangerschap
  • Bloedingen
  • Historie van spontane abortussen en miskramen
  • Placenta previa (voorliggende placenta door te lage aanhechting)
  • Incompetente cervix (baarmoedermond)
  • Hoge bloeddruk
  • Bloedarmoede
  • Diabetici
  • Extreem ondergewicht
  • Extreem inactieve levensstijl
  • Vertraagde ontwikkeling van foetus

Mogelijk ook interessant voor jou

Neem eens kijkje op onze Facebookpagina “Fysio Fit Mama