Tips voor na de bevalling

  • Blijf de eerste dagen in bed en vermijd traplopen omdat dit belastend is voor je bekken en bekkenbodem. Je kunt evt. wel het liggen afwisselen met zitten en kleine stukjes lopen op dezelfde verdieping als waar je slaapkamer is.tips na bevalling
  • Luister goed naar de signalen van je eigen lichaam en probeer zoveel mogelijk rustig aan te doen. Je lichaam moet de tijd krijgen om te herstellen van de bevalling.
  • Sta op en ga liggen door eerst naar je zij te draaien omdat je, je rechte buikspieren nog niet kunt en mag gebruiken.
  • Ga regelmatig plassen zodat je baarmoeder zich goed kan blijven samentrekken en krimpen. Neem rustig de tijd om te plassen en te ontlasten.
  • Geef jezelf de tijd om te wennen aan je nieuwe situatie. Door de hormonen, de bevalling, gebroken nachten, je flubberende buik en je lijf dat nog niet hersteld is, kan je best van slag zijn. Je kunt last krijgen van navloeien, stuwing, opvliegers, zweetaanvallen en kraamtranen. Dit hoort er helaas allemaal bij.
  • Na 3-5 dagen kan je proberen de trap af te lopen. Zet evt. je ene voet bij de andere maar vermijd veel traplopen nog even. Wissel rust af met kleine stukjes lopen in huis waarbij je er op let dat je actief rechtop en ontspannen loopt.
  • Bouw 6-10 dagen na de bevalling het wandelen rustig op naar buiten op geleide van je eigen mogelijkheden, blijf hierbij altijd binnen je pijngrens. Maak de eerste keer een klein blokje (5 min.) en bouw dit rustig op in tijd. Je kan door het wandelen in het begin weer wat meer last krijgen van navloeien en van je bekkenbodem.
  • Het hormoon relaxine zorgt ervoor dat het bindweefsel rondom je gewrichten (pezen, gewrichtsbanden en kapsel) slapper wordt tijdens de zwangerschap. Relaxine wordt ook tijdens de bortsvoedingsperiode nog aangemaakt (nog tot 4-8 maanden na de bevalling). Dit kan dus nog klachten geven o.a. rondom het bekken.
  • Probeer het de eerste weken rustig aan te doen met huishoudelijke activiteiten. Met name stofzuigen, dweilen en het dragen van een volle wasmand zijn belastende activiteiten.

Mogelijk ook interessant voor jou

Neem eens kijkje op onze Facebookpagina “Fysio Fit Mama