Informatie

By 19 april 2022No Comments

Beweegprogramma’s

Algemeen

• Bewegen met een chronische aandoening. Hebt u een chronische aandoening zoals artrose, diabetes, COPD, osteoporose of een coronaire hartziekte? Of heeft u moeite om een actieve leefstijl op te pakken en te onderhouden als gevolg van een chronische aandoening of bijvoorbeeld na revalidatie van een oncologische behandeling? Juist voor u kan lichamelijke activiteit veel winst opleveren.
    Regelmatige lichaamsbeweging draagt op allerlei manieren bij aan uw gezondheid. Uw hart en bloedvaten blijven beter in conditie, bewegen heeft een positieve invloed op de bloeddruk en het cholesterolgehalte en bovendien verkleint het de kans op overgewicht. Verder blijven uw botten langer sterk en werkt uw spijsvertering beter. U voelt zich energieker, kunt gemakkelijker ontspannen en bent daardoor beter bestand tegen stress.
    Voldoende lichaamsbeweging verhoogt uw kwaliteit van leven, want als u soepel kunt bewegen, voelt u zich beter.
  • Bewegen op maat. Wij kunnen voor u een beweegprogramma opstellen dat helemaal is afgestemd op uw persoonlijke situatie en wensen. Het beweegprogramma is in klein groepsverband mogelijk met mensen met een vergelijkbare aandoening of conditie. In deze groep kunt u elkaar steunen, stimuleren en ervaringen uitwisselen. Gezamenlijk werkt u aan het ontwikkelen van een actieve leefstijl met als doel dat u die uiteindelijk zelfstandig kunt handhaven door bijvoorbeeld door te stromen naar een sport- of beweegactiviteit bij u in de buurt.
  • Aan de slag met een beweegprogramma. Voordat u start in een beweegprogramma stelt de fysiotherapeut u vragen en onderzoekt u lichamelijk. Met deze gegevens bepaalt de fysiotherapeut samen met u waaraan u tijdens het beweegprogramma vooral aan zal werken. Hiervoor worden behandeldoelen opgesteld. Voor elk behandeldoel wordt een passende behandelmethode gekozen afgestemd op uw persoonlijke situatie.
    Er wordt in het programma onder andere gebruik gemaakt van oefeningen gericht op de algehele fitheid/ conditie en uithoudingsvermogen. Ook de dagelijkse activiteiten die voor u lastig zijn, komen aan bod. De nadruk ligt op hoe u lichamelijke activiteiten in uw dagelijks leven in kunt passen.
    Zodra de behandeldoelen behaald zijn, sluit de fysiotherapeut het beweegprogramma af. Dit gebeurt pas als u de oefeningen zelfstandig uit kunt voeren én de actieve leefstijl zelf kunt onderhouden.

Vergoeding van beweegprogramma`s door uw zorgverzekeraar is afhankelijk van uw polisvoorwaarden

Welke beweegprogramma’s kunnen wij u aanbieden

Beweegprogramma COPD

Bewegen geeft lucht. Voelt u zich benauwd bij inspanning? Hebt u last van hoestbuien? U denkt misschien dat het beter is om lichamelijke activiteit te vermijden en daarmee uw benauwdheid te verminderen. Het omgekeerde is echter waar! Het is juist extra belangrijk dat u beweegt wanneer u chronische bronchitis of longemfyseem hebt (kortweg COPD). Als u minder beweegt, krijgt u juist eerder klachten en nemen uw mogelijkheden steeds verder af. Speciaal voor mensen met COPD hebben wij een beweegprogramma ontwikkeld. Tijdens het programma begeleidt een fysiotherapeut met specifieke deskundigheid op het gebied van COPD u op een verantwoorde manier naar een actievere leefstijl.

Wat levert het beweegprogramma u op?

Uw kwaliteit van leven verbetert met een actieve leefstijl. U ervaart minder benauwdheid, krijgt meer uithoudingsvermogen en leert verantwoord bewegen.
Voor meer informatie bekijk hier de pagina over de groepstraining COPD.

Beweegprogramma diabetes

Bewegen is belangrijk, houd uzelf gezond. Hebt u moeite om uw bloedglucosewaarde op peil te houden? Bent u bang dat u een hypo krijgt wanneer u zich inspant? Weet u dat u meer controle over uw lichaam kunt krijgen als u meer beweegt? Bewegen is gezond en helpt klachten bij diabetes voorkomen. Bovendien vermindert het de kans op onder andere overgewicht, hart- en vaatziekten en andere veel voorkomende aandoeningen. Speciaal voor mensen met diabetes mellitus type 2 hebben wij een beweegprogramma ontwikkeld. Tijdens het programma begeleidt uw fysiotherapeut u op een verantwoorde manier naar een actievere leefstijl.

Wat levert een beweegprogramma u op?

Uw kwaliteit van leven verbetert met een actieve leefstijl: controle over uw bloedglucosewaarde tijdens bewegen, verbeterde conditie en verantwoord bewegen.
Voor meer informatie bekijk hier de pagina over de groepstraining Diabetes.

Beweegprogramma artrose

Bewegen kan pijn en beperkingen verminderen.
Voelen uw gewrichten stijf aan? Doet het ook pijn wanneer u ze beweegt? Hebt u daardoor moeite met lopen? U denkt misschien dat het beter is om lichamelijke activiteiten te vermijden en daarmee pijn te verminderen. Maar het omgekeerde is waar! Het is juist extra belangrijk om te blijven bewegen wanneer u artrose hebt. Als u minder beweegt treden klachten eerder op terwijl uw mogelijkheden steeds verder afnemen. Tijdens het beweegprogramma begeleidt een fysiotherapeut u op een verantwoorde manier naar een actievere leefstijl.

Wat levert een beweegprogramma u op?

Speciaal voor mensen met artrose is in onze praktijk een beweegprogramma ontwikkeld. Tijdens het programma begeleidt uw fysiotherapeut u op een verantwoorde manier naar een actievere leefstijl.
Voor meer informatie bekijk hier de pagina over de groepstraining Artrose.

De juiste activiteit na het beweegprogramma

De meeste vormen van bewegen zijn in principe goed voor mensen met een chronische aandoening. Contactsporten en sporten waarbij u onverwachte bewegingen maakt, zijn echter niet voor iedereen aan te raden.
Waar u voor kiest, is vooral aan uzelf. Merkt u aan uw lichaam dat een reguliere sport te zwaar is, kiest u dan een aangepaste variant of vorm van lichaamsbeweging. Sommige mensen vinden het prettig om in groepsverband te (blijven) bewegen. Ook hierbij kunnen wij u adviseren en helpen bij het maken van een keuze in de doorstroom naar één van de vele bewegingsactiviteiten of sportactiviteiten, zoals bijvoorbeeld sportief wandelen. Daarnaast kan wij advies geven over eventuele hulpmiddelen, zoals het gebruik van een stok bij het lopen.