Nieuwsbrief augustus

Nieuwsbrief augustus 2018

Gemeente

Op 28 juni heeft Frank als burger en als eigenaar van Therapeutisch Centrum gebruik gemaakt van zijn spreekrecht in de vergadering van de commissie mens en maatschappij van de gemeente Meierijstad. Hij heeft hier gesproken over het door de gemeenteraad beschreven gezondheidsbeleid, ontwikkelingen op het gebied van bedrijfsgezondheidszorg en ontwikkelingen die gaande zijn binnen het vak fysiotherapie. Wij hopen als praktijk een actieve bijdrage te kunnen gaan leveren aan de toekomstige uitvoering van het gezondheidsbeleid.

Binnen de fysiotherapie zien we de beweging van Zorg en Ziekte naar Gezondheid en Gedrag. We zien ook een verschuiving van de zorg-rol naar een meer preventieve rol. Zo wordt er op dit moment gezocht naar mogelijkheden om als fysiotherapeuten een voortrekkersrol te gaan spelen in de zogenaamde ‘gecombineerde leefstijlinterventie’. Dit is een product waarin mensen met bijvoorbeeld overgewicht middels ketenzorg naar een gezondere leefstijl begeleid gaan worden.

Voor het meer informatie kunt terecht op http://www.ibabsonline.eu/Agenda.aspx?site=meierijstad&agendaid=507a05db-12b8-4830-9098-b9ee6fbf7e35&FoundIDs=&year=2018

Stage

Voor de opleiding sportfysiotherapie moet Elizabeth een aantal stages lopen. De afgelopen maand heeft ze meerdere keren mogen meekijken bij een sportarts in het sport medisch centrum JBZ in Den Bosch. Een hele mooie locatie waar een gevarieerde groep mensen, van hobby-sporter tot topsporter, terecht kan met zijn of haar klachten. Elizabeth heeft meegekeken bij meerdere maximale fietstesten van top wielrenners en een aantal consulten van hobby-sporters met uiteenlopende klachten.

Beweegweek

Terwijl de zomer nog in volle gang is zijn wij alvast een beweegweek aan het plannen voor het najaar. In deze week zullen verschillende beweegactiviteiten worden georganiseerd waarvoor u zich kunt inschrijven. Ook dit jaar zal er weer een fietstocht plaatsvinden. Wij zullen u binnenkort verder informeren over deze week die eind september of begin oktober zal plaatsvinden.

Schouderpijn

Schouderpijn is de derde meest voorkomende musculoskeletale klacht in Nederland.
Onder werkende mensen is schouderpijn de meest voorkomende klacht aan het bewegingsapparaat: 18-34% van hen krijgt schouderpijn.

Lees hier alles over schouderpijn.