Nieuwsbrief maart

Nieuwsbrief maart 2018

Parkeerplaats
Belangrijk (maar ook goed) nieuws!

Op zaterdag 10 maart zal onze parkeerplaats opnieuw bestraat worden. Dit betekent dat er op 10 maart niet geparkeerd kan worden op de parkeerplaats. Mocht dit problemen geven omdat u slecht ter been bent of om een andere reden; laat het ons weten en we zorgen voor een passende oplossing.

Nieuwe collega
Zoals u misschien al weet zijn wij op dit moment druk op zoek naar een nieuwe, kundige, collega die vol enthousiasme op meerdere dagen trainingsgroepen komt begeleiden. Dit proces loopt inmiddels en het lijkt erop dat we een geschikte collega gevonden hebben. Voorlopig begeleiden de bij u bekende fysiotherapeuten alle groepen nog en wisselt het misschien af en toe welke trainer u begeleidt. Wij hopen hier op korte termijn weer meer structuur in te kunnen bieden.

Vacature interieurverzorgster
In verband met het vinden van een nieuwe baan gaat Mariska ons verlaten.
Wij zoeken daarom per direct een enthousiaste interieurverzorgster die ons kan helpen met het schoonhouden van de praktijk. We zoeken iemand die wil werken op dinsdag- en donderdagavond en op zaterdagochtend/ middag. Ben of ken je iemand die geïnteresseerd is; Laat het ons weten!

Studie
In februari is Elizabeth weer een week naar haar opleiding Sportfysiotherapie in Gennep geweest. Deze week stond in het teken van de opbouw van loop- en sprongvormen in een revalidatie. Daarnaast zijn ze bezig geweest met verschillende soorten warming-up en was er ook veel aandacht voor inspanningsfysiologie. Dit laatste gaat m.n. over energiesystemen die ons lichaam van energie voorzien en het transport van zuurstof door ons lichaam.

Frank heeft direct na zijn vakantie in IJsland het eerste deel van de cursus Mulligan Concept  gevolgd. Dit concept is een methode om pijnvrij gewrichten beweeglijker te maken. Er wordt wel eens een vergelijking gemaakt met een lade die niet soepel loopt en die door een subtiele aanpassing wel weer soepel verloopt. Door in een gewricht een gecorrigeerde beweging te oefenen wordt het normale patroon hersteld. Dit fenomeen leidt vaak tot snel en blijvend herstel van de gewrichtsfunctie.

Wat is spierpijn?
Spierpijn of myalgie is een gevoel van pijn aan een spier. Spierpijn kan door een groot aantal oorzaken ontstaan. Een veel voorkomende oorzaak is overbelasting van spieren zoals die bij sport optreedt. Spierpijn kan ook een symptoom zijn van verschillende ziekten, zoals infectieziekten of van letsel, zoals een spierscheurtje.

Er zijn twee vormen van spierpijn na sportbeoefening:

Vroege spierpijn: Een brandend gevoel dat ontstaat tijdens of direct na de training. De pijn wordt veroorzaakt door melkzuurdat de vrije zenuwuiteinden prikkelt.
Verlate spierpijn: Deze treedt pas na 24-48 uur op. De spieren doen pijn en zijn minder belastbaar. De oorzaak zijn microscheurtjes in het bindweefselvan de spier en het celmembraan. De manier waarop een spier heeft aangespannen tijdens het sporten speelt hierbij een grote rol.
Spierpijn ontstaat door het ontstaan van melkzuur in de spiervezel en daarna in het bloed door zuurstoftekort of doordat bij de belasting van deze spier één of meerdere spiervezels in de spier zijn gescheurd. Dit irriteert, maar herstelt gelukkig snel. Bij het herstel worden spiervezels dikker, dit heet spierhypertrofie. Het is een misvatting dat het aantal spiervezels toeneemt; het aantal en de samenstelling zijn genetisch bepaald. Deze spiervezels hebben een herstelperiode nodig, daarna kunnen deze spiervezels weer volledig gebruikt worden.