Gezonde leefstijl na de vakantie weer oppakken

  1. Drink voldoende. Ga voor minimaal 2 liter per dag. Je zult merken dat je hierdoor minder lekkere trek hebt en drink voornamelijk thee, koffie en water. Je hebt waarschijnlijk meer zin in zoete drankjes, maar dit versterkt alleen maar je trek in zoet. Dit geldt ook voor light (fris)drank, beperk jezelf tot 1 glas frisdrank per dag.
  2. Haal niets lekkers in huis. Simpel, maar erg effectief. Als je kinderen hebt, haal dan b.v. dingen die jij zelf niet zo lekker vindt.
  3. Plan wat je die dag gaat eten. ’s Ochtends ben je nog gemotiveerd, ’s middags wordt dat vaak minder. Door vooraf al te plannen wat je gaat eten, hoef je niet meer na te denken gedurende de dag. Je eet gewoon volgens je planning.
  4. Plan ook wanneer jij wél weer iets ongezonds gaat eten. Nooit meer snoepen gaat je niet lukken, dus 2-3x per week een genietmomentje hebben hoort erbij. Denk alvast na over wat en wanneer jouw genietmomentje is, dat helpt je te weigeren op andere momenten.
  5. Zorg dat je altijd gezonde snacks bij je hebt, als je de deur uit gaat. Zo kom je minder in de verleiding als je honger hebt.
  6. Ga (weer) sporten/bewegen. Dit geeft je letterlijk positieve kracht om gezond bezig te zijn. Doe wat jij het leukst vindt, dan houd je het, het langste vol.
  7. Praat met je partner, je gezin of met je vrienden over jouw plan. Maak het niet te dramatisch, het is geen streng dieet! Vertel anderen dat jij weer gezonder wilt leven, vraag ze eventueel om jou te helpen in moeilijke momenten. Dit is een extra stok achter de deur.
  8. Ontbijt goed en eet voldoende gedurende de dag. Het is misschien verleidelijk om weinig te eten, want misschien wil je wat afvallen. Maar dit werkt alleen maar averechts, want je krijgt meer lekkere trek.
  9. Eet meer eiwitrijke producten, daardoor houd je langer een vol gevoel. Ook zorgt dit voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Voorbeelden van eiwitrijke producten zijn vlees, vis, ei, melkproducten (magere kwark), peulvruchten en een handje noten. Probeer bij iedere maaltijd een eiwitrijk product te eten.
  10. Eet dagelijks 2 stuks fruit en neem als tussendoortje regelmatig rauwkost. Dit stilt de lekkere trek en zorgt voor een flinke portie vitamines.
    Bron: optimavita