Wat zijn etalagebenen?

Etalagebenen of Claudicatio Intermittens is een vorm van slagaderverkalking (=atherosclerose) in de benen. De beenslagaders vervoeren zuurstofrijk bloed van het hart naar de beenspieren. Bij inspanning van de beenspieren (lopen, rennen, traplopen) kan de bloedtoevoer en daarmee het aanbod van zuurstof aan de beenspieren wel 5 keer zo groot worden. Slagaderverkalking kan vernauwingen of verstoppingen in de slagaders veroorzaken waardoor de bloedstroom in de benen onvoldoende is. Er ontstaat dan zuurstoftekort en hierdoor ontstaat pijn in de benen, deze klacht noemen we etalagebenen.

Verschijnselen bij etalagebenen:

  • Pijn bij het lopen.
  • Pijn in de kuit(en) optredend na een eindje lopen, verdwijnend bij stilstaan.
  • Koude voet(en).
  • Pijn in rust.
  • Afwezigheid van vaatpulsaties (men voelt het bloedvat niet kloppen).

Nieuwsbrief april

Nieuwe collega’s
Graag stellen wij onze nieuwe collega Sylvia Ligtvoet aan u voor. Zij versterkt vanaf 1 april ons team en begeleidt meerdere trainingsgroepen. Mogelijk bent u haar al tegengekomen.

Sylvia is een betrokken coach en werkt graag met mensen die willen investeren in hun lichaam. Ze wil graag een bijdrage leveren aan het proces van persoonlijke ontwikkeling en groei van de cliënten waarmee ze werkt. Haar focus ligt hierbij op het zien van mogelijkheden en ze hanteert een positieve instelling.

Sylvia komt uit Ravenstein en is moeder van twee jongens van 8 en 9 jaar oud. Ze is meerdere jaren actief geweest in het basisonderwijs en het speciaal onderwijs als gymnastiekdocente. Daarnaast heeft ze enkele jaren als fitnesscoach mensen begeleid bij het behalen van hun doelen. In haar vrije tijd is ze vaak te vinden in de natuur. Ze is dol op wandelen, skaten en yoga en houdt zich ook graag bezig met gezonde voeding.

Sinds kort werkt ook José Zomers in onze praktijk. José werkt als interieurverzorgster. Ze komt uit Schijndel, is getrouwd, moeder van een dochter en trotse oma van een kleindochter van bijna 2 jaar.

We zijn erg blij met de komst van Sylvia en José en we heten ze dan ook van harte welkom!

Feestdagen
Op de onderstaande dagen is onze praktijk gesloten:

– Vrijdag 27 april, Koningsdag
– Donderdag 10 mei, Hemelvaartsdag
– Maandag 21 mei, Tweede Pinksterdag
Wij wensen u alvast hele gezellige dagen toe!

Congres
Op 8 maart zijn Marian en Elizabeth naar het Claudicatio Congres in de Brabanthallen geweest. Claudicatio Intermittens wordt in de volksmond ook wel etalagebenen genoemd. Ze hebben hier workshops gevolgd en bijgeleerd over o.a. hartfalen en de verschillen in de benadering hiervan bij mannen en vrouwen.

Wat zijn etalagebenen?
Etalagebenen of Claudicatio Intermittens is een vorm van slagaderverkalking (=atherosclerose) in de benen. De beenslagaders vervoeren zuurstofrijk bloed van het hart naar de beenspieren. Bij inspanning van de beenspieren (lopen, rennen, traplopen) kan de bloedtoevoer en daarmee het aanbod van zuurstof aan de beenspieren wel 5 keer zo groot worden. Slagaderverkalking kan vernauwingen of verstoppingen in de slagaders veroorzaken waardoor de bloedstroom in de benen onvoldoende is. Er ontstaat dan zuurstoftekort en hierdoor ontstaat pijn in de benen, deze klacht noemen we etalagebenen.

Verschijnselen bij etalagebenen:

  • Pijn bij het lopen.
  • Pijn in de kuit(en) optredend na een eindje lopen, verdwijnend bij stilstaan.
  • Koude voet(en).
  • Pijn in rust.
  • Afwezigheid van vaatpulsaties (men voelt het bloedvat niet kloppen).

Parkeerplaats en extra ruimte voor fietsen
Aangezien de parkeerplaats onveilig was geworden door losliggende tegels hebben we deze vervangen door een vastere ondergrond. Hierdoor is de situatie een stuk veiliger geworden, en is er meer ruimte ontstaan voor het parkeren.

Uit het cliëntenforum is naar voren gekomen dat er behoefte was aan meer ruimte voor het parkeren van fietsen. Om deze reden is er voor gekozen om de struiken voor de trainingszaal te verplaatsen naar de achterzijde van de parkeerplaats.

In de nabije toekomst gaan we de entree verder verfraaien.

 

Nieuwsbrief maart

Nieuwsbrief maart 2018

Parkeerplaats
Belangrijk (maar ook goed) nieuws!

Op zaterdag 10 maart zal onze parkeerplaats opnieuw bestraat worden. Dit betekent dat er op 10 maart niet geparkeerd kan worden op de parkeerplaats. Mocht dit problemen geven omdat u slecht ter been bent of om een andere reden; laat het ons weten en we zorgen voor een passende oplossing.

Nieuwe collega
Zoals u misschien al weet zijn wij op dit moment druk op zoek naar een nieuwe, kundige, collega die vol enthousiasme op meerdere dagen trainingsgroepen komt begeleiden. Dit proces loopt inmiddels en het lijkt erop dat we een geschikte collega gevonden hebben. Voorlopig begeleiden de bij u bekende fysiotherapeuten alle groepen nog en wisselt het misschien af en toe welke trainer u begeleidt. Wij hopen hier op korte termijn weer meer structuur in te kunnen bieden.

Vacature interieurverzorgster
In verband met het vinden van een nieuwe baan gaat Mariska ons verlaten.
Wij zoeken daarom per direct een enthousiaste interieurverzorgster die ons kan helpen met het schoonhouden van de praktijk. We zoeken iemand die wil werken op dinsdag- en donderdagavond en op zaterdagochtend/ middag. Ben of ken je iemand die geïnteresseerd is; Laat het ons weten!

Studie
In februari is Elizabeth weer een week naar haar opleiding Sportfysiotherapie in Gennep geweest. Deze week stond in het teken van de opbouw van loop- en sprongvormen in een revalidatie. Daarnaast zijn ze bezig geweest met verschillende soorten warming-up en was er ook veel aandacht voor inspanningsfysiologie. Dit laatste gaat m.n. over energiesystemen die ons lichaam van energie voorzien en het transport van zuurstof door ons lichaam.

Frank heeft direct na zijn vakantie in IJsland het eerste deel van de cursus Mulligan Concept  gevolgd. Dit concept is een methode om pijnvrij gewrichten beweeglijker te maken. Er wordt wel eens een vergelijking gemaakt met een lade die niet soepel loopt en die door een subtiele aanpassing wel weer soepel verloopt. Door in een gewricht een gecorrigeerde beweging te oefenen wordt het normale patroon hersteld. Dit fenomeen leidt vaak tot snel en blijvend herstel van de gewrichtsfunctie.

Wat is spierpijn?
Spierpijn of myalgie is een gevoel van pijn aan een spier. Spierpijn kan door een groot aantal oorzaken ontstaan. Een veel voorkomende oorzaak is overbelasting van spieren zoals die bij sport optreedt. Spierpijn kan ook een symptoom zijn van verschillende ziekten, zoals infectieziekten of van letsel, zoals een spierscheurtje.

Er zijn twee vormen van spierpijn na sportbeoefening:

Vroege spierpijn: Een brandend gevoel dat ontstaat tijdens of direct na de training. De pijn wordt veroorzaakt door melkzuurdat de vrije zenuwuiteinden prikkelt.
Verlate spierpijn: Deze treedt pas na 24-48 uur op. De spieren doen pijn en zijn minder belastbaar. De oorzaak zijn microscheurtjes in het bindweefselvan de spier en het celmembraan. De manier waarop een spier heeft aangespannen tijdens het sporten speelt hierbij een grote rol.
Spierpijn ontstaat door het ontstaan van melkzuur in de spiervezel en daarna in het bloed door zuurstoftekort of doordat bij de belasting van deze spier één of meerdere spiervezels in de spier zijn gescheurd. Dit irriteert, maar herstelt gelukkig snel. Bij het herstel worden spiervezels dikker, dit heet spierhypertrofie. Het is een misvatting dat het aantal spiervezels toeneemt; het aantal en de samenstelling zijn genetisch bepaald. Deze spiervezels hebben een herstelperiode nodig, daarna kunnen deze spiervezels weer volledig gebruikt worden.

spierpijn

Wat is spierpijn eigenlijk?

Spierpijn of myalgie is een gevoel van pijn aan een spier. Spierpijn kan door een groot aantal oorzaken ontstaan. Een veel voorkomende oorzaak is overbelasting van spieren zoals die bij sport optreedt. Spierpijn kan ook een symptoom zijn van verschillende ziekten, zoals infectieziekten of van letsel, zoals een spierscheurtje.

Er zijn twee vormen van spierpijn na sportbeoefening:
• Vroege spierpijn: Een brandend gevoel dat ontstaat tijdens of direct na de training. De pijn wordt veroorzaakt door melkzuur dat de vrije zenuwuiteinden prikkelt.
• Verlate spierpijn: Deze treedt pas na 24-48 uur op. De spieren doen pijn en zijn minder belastbaar. De oorzaak zijn microscheurtjes in het bindweefsel van de spier en het celmembraan. De manier waarop een spier heeft aangespannen tijdens het sporten speelt hierbij een grote rol.

Spierpijn ontstaat door het ontstaan van melkzuur in de spiervezel en daarna in het bloed door zuurstoftekort of doordat bij de belasting van deze spier één of meerdere spiervezels in de spier zijn gescheurd. Dit irriteert, maar herstelt gelukkig snel. Bij het herstel worden spiervezels dikker, dit heet spierhypertrofie. Het is een misvatting dat het aantal spiervezels toeneemt; het aantal en de samenstelling zijn genetisch bepaald. Deze spiervezels hebben een herstelperiode nodig, daarna kunnen deze spiervezels weer volledig gebruikt worden.

 

‘Mensen met een beperking ondervinden veel problemen op gebied van werk’

Nederland doet te weinig om mensen met een beperking volledig te laten deelnemen aan de samenleving. Naast problemen bij zelfstandig wonen, toegankelijkheid en onderwijs, zouden zij vooral veel last ondervinden op het gebied van arbeid. Dat concludeert het College voor de Rechten van de Mens in een vrijdag verschenen rapport.
Driekwart van de mensen met een handicap ervaart volgens het rapport obstakels rondom de toegang tot werk. Ook is er voor hen een tekort aan geschikte woningen. Daarbij heeft een kwart moeite om openbare ruimtes en gebouwen in te komen. "Een op de acht mensen in Nederland heeft een beperking. Wij moeten er als samenleving voor zorgen dat zij volwaardig kunnen deelnemen aan de maatschappij'', zegt Adriana van Dooijeweert, voorzitter van het college. "Het is niet de handicap die de toegankelijkheidsproblemen veroorzaakt, maar de wijze waarop de samenleving is ingericht. Dit vergt aanpassingen van ons allemaal''.

1 december 2017, Nu.nl

 

Zorgverzekering

Zorg ervoor dat u ook in 2018 voldoende verzekerd bent voor fysiotherapie. Lees uw nieuwe polisvoorwaarden goed door. U kunt uw huidige polis wijzigen of overstappen naar een andere verzekeraar tot eind december.

Valpreventie

In de week van 2 t/m 8 oktober was het de Week van de Valpreventie. Er werd landelijk aandacht gevraagd voor valrisico en –preventie. Ook onze praktijk heeft daar aandacht aan besteedt tijdens de Beweegweken met de workshop Valpreventie op dinsdag 17 oktober.

In augustus dit jaar heeft de Gezondheidsraad de beweegnorm aangescherpt. De raad adviseert alle volwassen om minimaal 2,5 uur per week spier- en botversterkende activiteiten te ondernemen. Voor ouderen is het van belang om naast dagelijks bewegen ook kracht en balans oefeningen te doen. Het merendeel van de Nederlandse ouderen presteert onder de norm.

Met het ouder worden neemt het uithoudingsvermogen af, vermindert de spiermassa en reageert men wat trager. Hierdoor neemt de kans op vallen toe. Spierkracht, coördinatie en balans kan je op elke leeftijd en op elk niveau trainen. Is er echter sprake van een verhoogd valrisico, dan is het gericht trainen ervan onder begeleiding van een fysiotherapeut of beweegdocent belangrijk.
Bron: veiligheid.nl

Symptomen van een hartinfarct bij vrouwen

Snel handelen is altijd belangrijk bij een hartinfarct, want dat beperkt de schade aan het hart. Maar dan moet je de symptomen wel herkennen. Naast de bekende drukkende pijn op de borst, hebben vrouwen vaak andere klachten die kunnen duiden op een hartaanval.

Bij een hartinfarct (ook wel hartaanval genoemd, of in medische termen myocardinfarct) raakt de hartspier beschadigt omdat deze een tijd te weinig zuurstof krijgt. De oorzaak is een afgesloten of vernauwde kransslagader. Pijn op de borst is waarschijnlijk het bekendste signaal. Een drukkende, beklemmende pijn midden op de borst die – ook als je rustig aan doet – blijft voortduren, kan duiden op een hartinfarct.

De pijn kan uitstralen naar je hals, de bovenarm, kaken, de rug en de maag en soms ga je ook transpireren of voel je je misselijk en moet je overgeven. Deze klachten doen zich zowel bij vrouwen als bij mannen vaak voor bij een hartinfarct.

Minder bekende klachten

Daarnaast kunnen vrouwen bij een hartinfarct last hebben van deze minder bekende klachten:

  • pijn tussen de schouderbladen, in de bovenbuik, kaak, nek of rug
  • koorts, zweten
  • extreem moe
  • onrust, angst
  • duizelig
  • kortademig

Wanneer naar de huisarts?

Ben je al een tijd heel moe, zonder dat je weet hoe dat komt? En heb je bij stress of emoties last van pijn op de borst of hartkloppingen? Vrouwen denken nog wel eens dat hun hartklachten komen door spanningen of de overgang. En dat kan ook het geval zijn, maar dergelijke klachten kunnen ook te maken hebben met een probleem met het hart. Zeker als je risicofactoren voor hart- en vaatziekten hebt of als er hart- en vaatziekten voorkomen in je directe familie, is het goed om alert te zijn.

Bron: gezondheidsnet

 

Gezonde leefstijl na de vakantie weer oppakken

  1. Drink voldoende. Ga voor minimaal 2 liter per dag. Je zult merken dat je hierdoor minder lekkere trek hebt en drink voornamelijk thee, koffie en water. Je hebt waarschijnlijk meer zin in zoete drankjes, maar dit versterkt alleen maar je trek in zoet. Dit geldt ook voor light (fris)drank, beperk jezelf tot 1 glas frisdrank per dag.
  2. Haal niets lekkers in huis. Simpel, maar erg effectief. Als je kinderen hebt, haal dan b.v. dingen die jij zelf niet zo lekker vindt.
  3. Plan wat je die dag gaat eten. ’s Ochtends ben je nog gemotiveerd, ’s middags wordt dat vaak minder. Door vooraf al te plannen wat je gaat eten, hoef je niet meer na te denken gedurende de dag. Je eet gewoon volgens je planning.
  4. Plan ook wanneer jij wél weer iets ongezonds gaat eten. Nooit meer snoepen gaat je niet lukken, dus 2-3x per week een genietmomentje hebben hoort erbij. Denk alvast na over wat en wanneer jouw genietmomentje is, dat helpt je te weigeren op andere momenten.
  5. Zorg dat je altijd gezonde snacks bij je hebt, als je de deur uit gaat. Zo kom je minder in de verleiding als je honger hebt.
  6. Ga (weer) sporten/bewegen. Dit geeft je letterlijk positieve kracht om gezond bezig te zijn. Doe wat jij het leukst vindt, dan houd je het, het langste vol.
  7. Praat met je partner, je gezin of met je vrienden over jouw plan. Maak het niet te dramatisch, het is geen streng dieet! Vertel anderen dat jij weer gezonder wilt leven, vraag ze eventueel om jou te helpen in moeilijke momenten. Dit is een extra stok achter de deur.
  8. Ontbijt goed en eet voldoende gedurende de dag. Het is misschien verleidelijk om weinig te eten, want misschien wil je wat afvallen. Maar dit werkt alleen maar averechts, want je krijgt meer lekkere trek.
  9. Eet meer eiwitrijke producten, daardoor houd je langer een vol gevoel. Ook zorgt dit voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Voorbeelden van eiwitrijke producten zijn vlees, vis, ei, melkproducten (magere kwark), peulvruchten en een handje noten. Probeer bij iedere maaltijd een eiwitrijk product te eten.
  10. Eet dagelijks 2 stuks fruit en neem als tussendoortje regelmatig rauwkost. Dit stilt de lekkere trek en zorgt voor een flinke portie vitamines.
    Bron: optimavita

 

Effecten van stoppen met roken op korte en lange termijn

  • Stoppen met roken heeft altijd zin, ook voor een korte tijd
  • Na 20 minuten dalen de bloeddruk en hartslag
  • Na 12 uur is het koolmonoxidegehalte in het bloed weer normaal
  • Na 2-12 weken zijn de longfunctie en bloedsomloop verbeterd
  • Na 1-9 maanden is de rokershoest weg en heeft de ex-roker meer adem
  • Na 1 jaar is het verhoogde risico op coronaire hartziekten gehalveerd
  • Na 5-15 jaar is het risico op een beroerte gelijk aan dat van een niet-roker
  • Na 10 jaar is verhoogde risico op longkanker gehalveerd en risico op andere kankersoorten verminderd
  • Na 15 jaar is het risico op coronaire hart- en vaatziekten gelijk aan niet-roker