Nieuwsbrief april 2020

Aangezien we in een rare tijd zitten in verband met het Coronavirus, willen we u toch nog zo veel mogelijk op de hoogte houden.

Waar zijn wij op dit moment mee bezig in de praktijk? Tevens een stukje informatie over schouderklachten. Mogelijk geeft u dit een richtlijn als deze bij u aanwezig zijn.

 

 

 

Bereikbaarheid:

Hierbij willen we u nog mededelen dat wij van maandag tot en met vrijdag van 9.00u tot 12.00u telefonisch bereikbaar zijn voor al uw vragen. Als u dan een specifieke therapeut nodig heeft, die er op dat moment niet is, wordt dit voor hem/haar genoteerd. Er zal dan zo snel als mogelijk contact met u worden opgenomen door de desbetreffende therapeut. Mailen kan natuurlijk altijd en er wordt dan ook zo snel mogelijk door de desbetreffende therapeut geantwoord!

 


Video’s op facebook

Een aantal collega’s hebben in maart, samen meerder video’s gemaakt met oefeningen die u thuis kunt doen. De video’s worden aangeboden op Facebook, Youtube en website Als u geen facebook heeft, maar wel graag in beweging wilt blijven met onze oefeningen, tips en adviezen, mail dan even naar info@fysiovanberkel.nl. Zo kunnen we voor u via Physitrack een passend programma maken.

 


Hierhebikpijn.nl

Op onze website www.fysiovanberkel.nl, staat onderaan de site een link naar hierhebikpijn.nl. Als u pijnklachten heeft en u wilt hierover op afstand advies van ons in winnen dan kunt u de vragenlijst geheel invullen. Uw ingevulde vragenlijst komt bij ons in de mail aan, op die manier kunnen we u benaderen om op maat adviezen en oefeningen te geven.


Adviezen voor schouderklachten

Schouderklachten kunnen meerdere oorzaken hebben. De pijn kan vanuit de schouder zelf komen, maar ook uitstralen naar de schouder vanuit de nek of bovenrug. De pijn komt meestal door een stoornis in het bewegen van de schoudergordel. Indien de belasting op de schouder voor langere tijd hoger ligt dan de belastbaarheid kan dit zorgen voor pijnklachten. Een trauma of blessure kan natuurlijk ook de oorzaak zijn.

Het beloop

Het beloop van schouderpijn is moeilijk te voorspellen. 23% van de mensen met schouderpijn herstelt spontaan van hun pijnklachten binnen 1 maand, 44% herstelt volledig binnen 3 maanden. Na een jaar heeft 41% nog steeds klachten of zijn de klachten teruggekeerd. Schouderklachten kunnen een langdurig en recidiverend (terugkerend) beloop hebben.

Adviezen

Bij heftige acute klachten is verstandig om voor korte tijd de activiteiten aan te passen. Het is belangrijk om de arm in meerdere richtingen te blijven bewegen binnen de pijngrens. Als de pijn wat minder wordt is het verstandig om de normale activiteiten weer geleidelijk te hervatten en niet af te wachten tot de pijn volledig weg is.

Hieronder een aantal oefeningen die gedaan kunnen worden in de acute fase. Let wel: bewegen BINNEN de pijngrens. Probeer de oefeningen meerdere keren per dag te doen met ongeveer 10 herhalingen.

 

 

 

Schouder geheel laten hangen en rustig rondjes draaien met de schouder

 

 

 

 

 

Probeer zo ver het gaat met de hand omhoog te kruipen tegen de muur. Stop wanneer de pijn komt en glijd langzaam naar beneden.

 

 

 

Hieronder de links naar onze site waar die informatie en oefeningen uitgebreid staat omschreven.

https://www.fysiovanberkel.nl/schouderpijn/

https://www.fysiovanberkel.nl/wp-content/uploads/2015/05/oefenfolder_schouderklachten_zonder_logo.pdf